Статья Воспитание через сказку

Автор публикации:

Дата публикации:

Краткое описание: ...



Воспитание через сказку


Сарыглар Шончалай Чылбак-ооловна


педагог-психолог МДОУ с. Барлык д/с «Салгал»


Как воспитать в ребенке такие качества, как воля, честность, смелость, доброта, щедрость, забота, сострадание, благородство? Предлагаем вспомнить о сказках! По воспитательному воздействию сильнее сказки нет ничего!!! Они ничего никому не навязывают. Сказка существует сама по себе. Но её волшебство настолько притягательно, что нет на свете ребенка, который не любил бы слушать сказки. Особенно близко детям сказки родного народа.


Сказка любима не только детьми, но и взрослыми, которые в детстве слушали сказки. Педагогическое значение сказочного жанра трудно переоценить: он знакомит детей с окружающим миром, нравственными нормами, законами жизни и учит жить по этим законам. Благодаря художественным образам и особому сказочному языку, в детях развивается чувство прекрасного.


Она поднимает вопросы самые важные: о добре и зле, о предназначении человека и жизненном пути. И ответы на эти вопросы уже с младшего дошкольного возраста основывает фундамент нравственного воспитания будущего человека.


Сказка - это духовное богатство, оставленное нашим народом детям в наследство. Познавая и приобретая это наследство, дети познают сердцем свой народ.


Значение сказки.

  1. Сказка может быть использована для того, чтобы предложить человеку, особенно ребёнку, способы решения конкретной проблемы.

  2. Язык сказки сближает взрослых и детей, сглаживает барьеры и противоречия, дарует понимание.

  3. Сказочные истории поучительны: они начиняют детей способами поведения, ценностями, убеждениями.

  4. Сказки воспитывают Человека.


В наш век сказка, утрачивает свое высокое предназначение. Во многом этому способствуют создатели детских мультфильмов, искажающих первоначальный смысл сказки, превращающих сказочное действие из нравственно-поучительного в чисто развлекательное. Ненецкие народные сказки преподносят детям поэтический и многогранный образ своих героев. Мультфильмы же, предлагая свою трактовку, навязывают определенные образы, которые лишают детей глубокого и творческого восприятия сказки.

В детском саду необходимо работать со сказкой, воспитывая ребят на умении соотносить хорошее и плохое, а также воспитывать в себе то лучшее, что можно взять у любимых сказочных персонажей.

В своей работе я использую ненецкую народную сказку «Соловей». В результате дети стали заботливыми, уважать и ценить своих матерей, хотят быть трудолюбивыми, добрыми, отзывчивыми.


Хек.

Ненец улустун тоолу.

Шаг шаанда чуве-дир. Бир- ле черге ядыы херээжен кижи чурттап чораан. Ол дорт оол- дуг чуве-дир. Олары иезинин созун черле дыннавас, аттыг- ла тенек, чалгаа толдер иргин. Билир-ле чувези оюн, сарыг хунну бадыр даштыгаа хар сузуп маннажыр, хортукке чунгулаар мындыг турганнар.

Ойнап-ойнап кежээ кээрде, тон-хевин-даа кактавас, идиктерин-даа аштавас, чадыр иштин саза базып, энмежок хар соортуп эккеп каарлар. Ону авазы аштап-ширбиир. Оларнын ол идик-хевин база- ла авазы кургадыр. Ынчаар- ла ог-буленин хамык ажылын иези кара-чааскаан кылыр. А оолдары чуну-даа кылынар дээрге чажам дижир, ьшашпас кулугурлар иргин.

Бир-ле чайын ол хемге балыктап турган. Авазынын чааскаан куш четпейн чадажып турарын коргеш-даа, оолдары анаа дузалажып келбээннер. Кужур ие чеже ынчаар дырбаннаар, кадыг-берге ажылдан чилчии уступ, бир-ле хун аарааш чыдыпкан. Турар дээрге харык-шинээ шуут чок болтан. Ынчап чыда оолдарын кыйгырып-тыр:

Оолдарым, суксаар деп чувемни. Аксы-боскум кадар четти. Хемден суглап эккеп беринерем.

Авазы чеже-даа дилээрге, уруглары ынашпас болтан. Анаа кым-даа суг эккеп бербээн. Улуу тургаш:

Мээн тонум чок, дона бээр мен — дээн. Оон бичиизи:

  • Мээн боргум чок — дээн. Ушкузу:

  • Мээн холум хавы чок, суглавас мен — дээн.

А хеймери чуну- даа ыыттавайн, чугле чажам деп бажын чайган. Авазы катап-ла:

Хем мыя бо, чанывыста ышкажыл. Тон, берт-даа чок халааш, суглап эккелзинерзе, канчап баар боор. Барынарам че, оолдарым — деп ээрежип чыткан. Олары чуну-даа ыыттавайн, каттыржып-иттиржип, чадырдан уне маннажып чоруй барганнар.

Алышкылар дыка-ла ур ойнаан. Аарыг авазыньш дугайында шуут-ла уттуп алганнар, чангызы-даа иевис кандыг чыдар ирги дээш чадырны барып бакылап кербээн.

Соолунде оолдарнын улуу аштай бергеш, чадырынга маннап кээрге, авазы туруп келген тонун кедип турган.

Ынчан, хенертен, оон тону чуглер-биле шыптына берген.

Авазы оон ангы эттээр калбак ыяшты тудуп аарга, оозу куш кудуруу бооп хуула берген. Оон даараныр демир чускуу куштун хаайы апарган. Ийи холу ол-ла дораан чалгыннар болуп херли берген. Авазы оон шуут-ла куш апарып, чадырдан ужуп уне берип-тир. Алышкыларнын улуу ону кергеш, апгырып унген:

Дунмаларым, корунер даан! Ававыс куш болу берген ужуп бар чыдыр! Оолдар иезин эдерип маннашпышаан:

  • Авай, бис сенээ суг узуп эккелдивис — дижип алгырышканнар. Авазы:

  • Кук-кук, кук-кук Озалдаан-дыр силер, озалдаан-дыр силер. Доо ол хемче ужуп бар чыдыр мен. Оон суксунум хандыр ижип аар мен - дээш, хая-даа корунмээн.

Оолдары хымышта сугну тудуп алган, иезин кыйгырып, оон соондан чугуржуп-ле органнар. Хеймер оглу:

Авай, авай! Бисти кагба чадырывысче чанаалы. Суг эккелдим бо, иш авай, ма — деп алгырган.

Кук-кук, кук-кук, кук-кук. Озалдаан-дыр сен, оглум. Ам дедир чанмас мен. Алышкылар шак-ла ынчаар хая-даш, хову-шынаа кырлап, малгаш-тулаа сузуп

авазынын соондан ур-ле маннажып келгеннер. Ынчап чорда оларнын даван-даяа чуу-даа чок ойлуп- дештип калган. Халъшып эрткен черинге-ле ханныг-ханныг истер артып каап чораан.

Хек-ие уругларын ол-ла олчаан каапкан. Оон бээр-ле хек куш уя тутпас, оолдарын боду азыравас болу берген чуве- дир.

Алышкыларнын изинден тундранын чингизи база кызыл оннуг апарган иргин.



Возможности использования сказочного материала, как источника духовности, нравственности и культуры неисчерпаемы. Необходимо расширять использование Сказки в воспитании детей.






Сарыглар Ш. Ч., педагог-психолог МБДОУ «Салгал» с. Барлык