Тема 4: «Робота у середовищі програмування у консольному режимі»
Поняття консольного режиму виконання програми та можливості його використання; знайомство з можливостями середовища об'єктно-орієнтованого програмування щодо роботи у консольному режимі; можливості створення, редагування та тестування програм у консольному режимі; можливості введення та виведення інформації для виконання програм у консольному режимі; використання текстових файлів для введення та виведення інформації; розв'язування задач у консольному режимі.
-
Практична робота «Створення, редагування та тестування програм у консольному режимі»
Консоль комп'ютера — це сукупність пристроїв (у тому числі пристроїв введення-виведення), що забезпечує взаємодію людини-оператора з комп'ютером, - це монітор та клавіатура, які розглядаються як єдиний пристрій.
У старих комп'ютерних системах консоллю називався пристрій для виводу системних повідомлень: АЦПУ (Алфавитно-цифровое печатающее устройство) або монітор. Згодом замість АЦПУ стали застосовувати монітори, забезпечені знакогенератором, що дозволило швидко і зручно організовувати діалог з користувачем. Звідси походить традиція називати програми з текстовим інтерфейсом консольними.
У різних програмах та іграх консоллю стали називати вікно для виведення системних повідомлень та прийому команд.
Консольний додаток – це програма, призначена для роботи в операційній системі MS-DOS (або у вікні DOS), для якої пристроєм введення є клавіатура, а пристроєм виведення – монітор, що працює в режимі відображення текстової інформації.
Текстовий інтерфейс, що відтворює можливості телетайпа, тобто імітує прокручивающуюся на екрані нескінченну стрічку паперу, на яку користувач може вводити текст команд і нижче отримувати результати її роботи так само у вигляді тексту, називається інтерфейсом командного рядка. Також такі програми часто називають консольними програмами — тому що системи, де інформація вводиться і виводиться через текстову консоль, в основному реалізують саме інтерфейс командного рядка. [pic] [pic]
Приклад віконного текстового інтерфейсу
Консоль з точки зору програміста складається з вхідного буфера і одного або декількох екранних буферів.
Вхідний буфер - це черга записів з інформацією про події, що відносяться до введення, а саме:
натискання і відпускання клавіш;
події від миші (переміщення, натискання і відпускання кнопки) - якщо вони дозволені;
зміна розміру активного екранного буфера - якщо дозволено.
Екранний буфер - це двовимірний масив (80х25) символів і їх атрибутів (колір символу і фону) для виводу в консольне вікно. Для доступу до консолі в Win32 API є функції як високого, так і низького рівня. Другі надають більш гнучкі можливості.
Практична робота «Створення, редагування та тестування програм у консольному режимі» Завдання 1
Написати програму, яка виведе на екран запитання вашого імені та виведе привітання:
«Доброго ранку _____!»:
Рішення:
program z_1;
uses crt;
var a:string;
begin
writeln ('Як Вас звати?');
readln(a);
writeln('Доброго ранку ',a,'!');
end.
Завдання 2
Написати програму, яка буде перевіряти правильність введеного поняття: «комп’ютер це пристрій або система, здатне виконувати задану чітко визначену змінну послідовність операцій»
program z_2;
var a,b:string;
begin
writeln ('Що таке комп’ютер?');
readln(a);
b:=('це пристрій або система, здатне виконувати задану чітко визначену змінну послідовність операцій ');
if a=b then writeln('Це правильна відповідь ')
else
writeln('Це не правильна відповідь ');
end.
Завдання 3 (самостійно)
Написати програму яка виведе на екран «Доброго ранку!», потім запитає «Ваші Прізвище та Ім’я», потім запитає «Як ви вважаєте: що таке консольний додаток?». Опишіть варіант правильної відповіді, та у разі невірного твердження виведіть на екран: «Ні, __П.І.___, Ви не праві!»
program z_3;
var a,c,b:string;
begin
writeln ('Доброго ранку!');
writeln ('Введiть ваші Прізвище та Ім’я');
readln(a);
writeln (a,', як ви вважаєте - що таке консольний додаток?');
readln(c);
b:=(' це програма, призначена для роботи в операційній системі MS-DOS (або у вікні DOS), для якої пристроєм введення є клавіатура, а пристроєм виведення – монітор, що працює в режимі відображення текстової інформації ');
if c=b then writeln('Tak ',a,' це вірне твердження')
else
writeln('Ні, ',a,', Ви не праві!');
end.
Завдання 4 (самостійно)
Скласти програму, результатом виконання якої є запис до файлу псевдографічного зображення:
__|__
__/ * \========*
/; |HHHHHHHHH \
( _@_@_@_@_@_ )
Завдання 5 (самостійно)
Скласти програму, результатом виконання якої є запис до файлу псевдографічного зображення:
(\__/)
(=*.*=)
(")_(")