«ОБРАЗИ ДРАМИ-ФЕЄРІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ» - НОСІЇ СИМВОЛІВ ТА ІДЕЙ»

Автор публикации:

Дата публикации:

Краткое описание: ...


МУНИЦИПАЛЬНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
«ШКОЛА № 88 ГОРОДА ДОНЕЦКА»




«ОБРАЗИ ДРАМИ-ФЕЄРІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ» - НОСІЇ СИМВОЛІВ ТА ІДЕЙ»

[pic]

Урок украинской литературы

для учащихся 10 класса

Трунаева Алла Станиславовна,

учитель украинского языка и литературы,заместитель директора по УВР












Донецк 2016


Тема уроку: Образи драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» -носії символів та ідей

Мета уроку: визначити основні проблеми, порушені в “Лісовій пісні”, розкрити фольклорну основу сюжету, схарактеризувати образи твору, розкрити красу глибокого почуття, антигуманність меркантильності та користолюбства; порівняти образи Мавки й Килини, уміти показати на прикладах з тексту духовну бідність Килини й матері Лукаша, їхню

меркантильність, байдужість до краси, природи, мистецтва;

розвивати в учнів творчу уяву, навички аналізу драматичного твору, уміння працювати з текстом; визначати його підтекст, образи-символи;

формувати вміння висловлювати й аргументувати власні думки;

виховувати почуття прекрасного.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменниці, виставка книжок Лесі Українки, презентація.


Епіграф

Сильніше за любов злоба горить,
Сильніше за красу вражає бридь.
Але життя росте лишень з любові.
Лишень краса людей навчає жить.
Дмитро Павличко


ХІД УРОКУ

І Вступне слово вчителя.

Багато років «Лісова пісня» чарує читачів та глядачів. Це прекрасна казка про любов та зраду, про силу лісову та водяну. Приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею. Кожен рядок у «Лісовій пісні» має фольклорну основу. Вся «Лісова пісня» зіткана з казок, легенд, заклинань, ворожінь. Отже, джерелами написання твору є (гронування):

  • суспільна атмосфера, у якій жила Леся Українка;

  • почуття патріотизму;

  • духовний світ поетеси;

  • туга за рідними волинськими лісами;

  • українська народна творчість: казки, легенди, заклинання, ворожіння.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з текстом драми поетеси.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Метод незакінчених речень.

а) Драматична поема – це …(переважно невелика за розміром віршована п'єса, в якій зливаються драматичне й ліричне розкриття теми, виклад матеріалу відзначається лаконізмом, відсутні широкий фон подій і зовнішня інтрига, а вся увага зосереджена на розкритті ідейного конфлікту між основними противниками в момент його найбільшого загострення);

б) Жанр твору «Лісова пісня» Л. Українки – це … (драма-феєрія)

в) Феєрія – це …( театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти);

г) Темою твору «Лісова пісня» Л. Українки є …( Оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, нездоланності потягу людини до високого й прекрасного);

д) Ідея твору «Лісова пісня» - це …( Утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя.)

2. Проблематика п'єси:

  • Вплив умов життя приватновласницького світу на людину (образи Лукаша та Мавки);

  • воля в житті людей (образ Мавки);

  • проблема вірності та кохання (образи Лукаша і Мавки);

  • роль мистецтва в житті людини (образ Лукаша);

  • взаємовідносини між людиною і природою (образ дядька Лева);

  • проблема людського щастя (всі образи).

Основною проблемою твору є проблема боротьби за вільне, творче, гармонійне, духовно багате життя людини.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Формулювання теми, мети уроку.

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

- Твір Лесі Українки присвячено проблемі хибного протистояння людини і природи, протиборству високих поривів людської душі з болотом буденного існування. Літературні персонажі «Лісової пісні» не просто чинять добро і зло, люблять і ненавидять - вони несуть у собі певний авторський задум.

-На які дві групи поділяються дійові особи?

( істоти, що живуть у лісі, і люди).

-Назвіть дійових осіб драми: Люди (Лукаш, Килина, дядько Лев, мати Лукашева) і міфічні істоти ( Мавка, Водяник, Лісовик, Перелесник, Потерчата, та інші).

2. Робота з текстом п 'єси:

- Чи можемо ми поставити Мавку в один ряд з іншими лісовими істотами?

(Мавка поєднує в собі риси казкового персонажа і людини, бо пізнала тяжкі «людські стежки» і почуття. Вона хоче зрозуміти все , з чим стикається в житті. Не помилимось, якщо скажемо, що героїня драми Лесі Українки своєю вдачею, духом і почуттями більше людина, аніж лісова істота.)

Хто така Мавка? Яку ідею вклала письменниця в цей невмирущий літературний образ?

(В усі часи люди (особливо митці) прагнули ідеалу. Чи є він на світі? Чи можна досягти ідеальності? Мавка – це і є той прекрасний ідеал справжньої, гармонійної, одухотвореної людини, вимріяний Лесею Українкою. Мавка - центральний персонаж драми. В її образі втілено найкращі мрії про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину. У цій лісовій красуні злилися докупи духовність і зовнішня краса. Головне в її характері – жертовність, здатність на самопожертву заради інших. Лісовик, дізнавшись про те, що вона звільнила Лукаша від його чар, каже спересердя:

Не гідна ти дочкою лісу зватись!

Бо в тебе дух не вільний лісовий,

А хатній рабський!

-Чи справді Мавка втратила волю, якою так дорожила?

(Ні, воля для неї – не сваволя,безвідповідальність, розвага, а потреба серця, яка живе в її вчинках та словах. Мавка чинить так, як вважає за потрібне.)

-Чи кається Мавка, що необачно полюбила Лукаша, а тепер замість радості страждає?

Метод театралізації. Інсценування уривку драми.

-Чи не нагадує образ Мавки саму Лесю Українку? В чому саме?

(В образі Мавки ожила любов Лесі Українки до Волині, «рідного», найріднішого куточка», як називала вона цей край. Мавка єднала її з берегами дитинства. Цьому дорогому образові Леся віддала весь набуток свого життя: вогонь серця, трагічне кохання, свою муку, жіночу жертовність, власне розуміння сенсу життя, призначення людини. Так Мавка – це не лише лісова царівна, а й значною мірою сама Леся Українка, її життєвий ідеал). Чому ж письменниця не шукала ідеалу поміж людей?

-Чи вдалося Мавці вплинути на людські душі, додати їм гармонії, краси, любові?

-Який тип людей уособлює Килина? Чи хотіли б ви зустріти таку людину на своєму шляху? Якщо ні, то чому?

(Сама по собі Килина – жінка примітивна, немудра, певною мірою вульгарна. Для щастя їй потрібно небагато: мати достаток , роботящого чоловіка, керувати в родині. Але Килина як літературний персонаж – це ще й образ дикої бездуховності. Хижа, лицемірна, вона не має нічого святого за душею. ЇЇ серця не торкнулися ні краса природи, ні краса мистецтва,ні краса слова. Поведінка і слова Килини відштовхують своєю грубістю. Страшно зустріти таку людину в житті! Замислімося, чи не буваємо ми іноді схожими на бездуховну й черству Килину?)

3.Визначити риси характеру Мавки та Килини: асоціативний кущ.

Мавка (романтична, щира, волелюбна,вірна, добра та чемна, благородна натура, міфічна істота)

Килина (молода вдовиця, заздрісна, хитра, жадібна, хазяйновита, прагнення до збагачення, нещира)

Слово вчителя. У п'єсі « Лісова пісня» постає образ Мавки- символ весни і радості, у який Леся Українка вклала часточку своєї душі, своє розуміння щастя і вірності.

Мавка перетворилася на суху вербу. Але її душа завжди тріпотітиме у кожному вербовому листочку, у кожній вербовій гілочці, у душі кожного українця. Бо верба- символ України. А невмирущий голос звучатиме у ніжній пісні солов'я.

( Звучить останній монолог Мавки)

V. Систематизація та узагальнення вивченого.

Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон».

-Ось і прозвучала для вас безсмертна драма феєрія Лесі Українки «Лісова пісня». Кожному вона проспівала щось своє. Що саме?

VІ. Закріплення вивченого.

1.Виконання тестових завдань.

2.Складання сенкану за словами:

Краса (І група)

Зрада (ІІ група)

Щастя (ІІІ група)

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване):

1.Написати твір «Що наспівала мені «Лісова пісня» Лесі Українки.

2.Опрацювати матеріал підручника Г. Семенюка «Українська література. 10 клас»

стор. 305-310.

Тестові завдання

1.Хто і кому в «Лісовій пісні» Лесі Українки каже: «Ну, як таки, щоб воля — та пропала? Се так колись і вітер пропаде!»?
А. Лукашева мати дядькові Левові;
Б. Лукаш матері;
В. Мавка Лісовику;
Г. Мавка дядькові Леву;
Д. Лукаш Мавці.

2. Хто і кому каже слова (за твором Лесі Українки«Лісова пісня»)?

Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Я маю в серці те, що не вмирає.

А. мати Лукашеві;
Б. Килина Лукашеві;
В. Килина Мавці;
Г. Мавка «Тому, що в скалі сидить»;
Д. Мавка Лукашеві.

3. Вкажіть основну проблему драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»:
А. невірність у коханні;
Б. екологічна;
В. здатність людини виживати серед дикої природи;
Г. боротьба за вільне, красиве, духовно багате життя людини проти дрібновласницької захланності, бездуховності;
Д. матеріальне забезпечення сім’ї.

4. Що повертає Лукаша з вовкулаки в людину ?
А. молитви матері;
Б. сила Лісовика;
В. чарівне слово (любов) Мавки;
Г. вогонь Перелесника;
Д. чаклування дядька Лева.

5. Який мотив звучить в останньому монолозі Мавки ?
А. журний;
Б. трагічний;
В. оптимістичний;
Г. і радісний, і сумний;
Д. байдужості до власної долі.

6. Дія у драмі «Лісова пісня» відбувається

А. на Львівщині;

Б. на Волині;

В. на Буковині;

Г. у Галичині;

7. У драмі феєрії «Лісова пісня» порушено всі проблеми , крім

А. екології;

Б. історичної пам’яті;

В. вічності кохання;

Г. гармонії людини з природою;

8. Характерними особливостями композиції драми-феєрії є всі, крім

А. органічного переплетіння двох світів – природи й людини;

Б. наявності прологу 2 ;

В. кульмінації дії на почату твору;

Г. співвідношення трьох дій із різними порами року;

9. Основний конфлікт у творі «Лісова пісня» -

А. соціальний;

Б. моральний;

В. політичний;

Г. екологічний;

10. Установіть відповідність:

1. Дядько Лев а) ріже свого пальця, щоб урятувати красу Русалки

Польової;

2.Перелесник б) перетворює Лукаша на вовкулаку;

3.Лісовик в) забирає Мавку під землю;

4.Той, що в скелі сидить г) рятує Мавку, огортаючи вогнем вербу, на яку

вона перетворилася;

д) захищає дуб від охочих його зрубати.