|
Лірыка, в сокращении. Краткое содержание.Список произведений в сокращении этого автораЛірыка Досыць цяжка акрэсліць тэматычны абсяг творчасці Р.Барадуліна. В.Бечык пісаў: «Дзівосная і чарадзейная плынь барадулінскай паэзіі захоплівае здаецца ўсё, што трапна выгледзіць пільны зрок і пачуе чуйнае вуха». У творах паэта паўстае сучаснасць і гісторыя, прырода і касмічныя далі, вёска і горад, чалавек і народ. Здаецца, усе пласты жыцця ён можа ахапіць і напоўніць радасцю, болем, спагадаю, абурэннем, надзеяю, пранікліва глянуць у душу. Але ўсе дарогі паэта пачынаюцца ад парога матчынай хаты, усё галоўнае нараджаецца з пачуццяў, поглядаў, адносін, якія маюць трывалую глебу на роднай зямлі. Лёс Р.Барадуліна характэрны для людзей яго і пазнейшых, пасляваенных, пакаленняў: вясковае дзяцінства, а затым жыццё ў горадзе. Але з вёскай паэта звязвае сотня непарыўных ніцяў, сярод якіх бацькоўскі дом, самыя блізкія і родныя людзі, успаміны пра маленства, вайну, першыя ўрокі дабра, справядлівасці і зла, крывадушша, урэшце ўсё тое, што называецца малой радзімай, што да самай смерці ласкавым сонцам грэе душу. Вобраз дома ў лірыцы Р.Барадуліна асацыіруецца з радзіннай вясковай хатай, а не з гарадской кватэрай, якую паэт мае не адно дзесяцігоддзе. «Трэба дома бываць часцей. / Трэба дома бываць не госцем,/ Каб душою не ачарствець,/ Каб не страціць святое штосьці», — наказваў сабе і іншым «новаспечаным» гараджанам Р.Барадулін у раннім вершы «Трэба дома бываць часцей» (сёння гэта вядомая песня). Верш «Наведвайце бацькоў...», напісаны на пачатку 80-х гадоў, працягвае думку папярэдняга, аднак яна набывае іншыя, драматычныя адценні. К гэтаму часу з малой радзімай паэта звязвала ўжо памяць дарагіх магіл, Р.Барадулін на сабе адчуў, што значыць стаць, няхай сабе і ў сталым узросце, круглым сіратой. Боль, туга па страчаным апякаюць у першых радках: Наведвайце бацькоў, Верш элегічны па свайму гучанню. Балючая асабістая страта высвеціла, што значаць для чалавека тыя, хто даў яму жыццё: «Без бацькавых надзей,/ без ціхай ласкі маці,/ Куды б ані паехалі,/ вы будзеце адны». У апошніх радках аўтар звяртаецца да сваіх равеснікаў, якім пакуль невядома горыч страты. Мастацкія азначэнні, параўнанні, метафары, якія і напрыканцы верша шырока выкарыстоўвае Р.Барадулін, падкрэсліваюць часовасць, недаўгавечнасць жыцця пры бацьках: Спяшайцеся паспець Пэўна, у кожнага паэта знойдзем вершы, прысвечаныя самаму дарагому чалавеку на зямлі — маці. У многіх (у М.Танка, Н.Гілевіча, Л.Геніюш, Я.Янішчыц і г.д.) гэты вобраз скразны ў творчасці. Аднак барадулінскія вершы пра маці раскрываюць цэлы свет — неабдымны, шматгранны, шматфарбны, з якога чэрпае, у якім адкрывае невядомае, прыгожае, добрае паэт усё жыццё. «Веды» — нечаканая назва для твора, у якім гаворка пойдзе пра маці. Р.Барадулін пераконвае, што «мама смела / Ведала свет», хоць «паводле дадзеных глухіх анкет» лічылася малапісьменнай. Ён пералічвае тыя навукі, якія спасцігла простая вясковая жанчына: тэалогію («На памяць малітвы шаптала»), астраномію («Па зорках дарогу шукала,/ Калі пад страхой нябеснай / Перапёлкаю начавала»). Была маці і «ўрачом дзіцячым, і цвёрдым на руку ветэрынарам» (дапамагала хатняй жывёле), была «філолагам з выключным слыхам», ведала «міфалогію паганскае даўніны», аграномію — «Што сеяць,/ Калі і дзе». Пералічваючы матчыны «веды», паэт сцвярджае таленавітасць простага вясковага чалавека, каштоўнасць набытых у практычным жыцці вопыту і мудрасці, якія перадаваліся ад пакалення пакаленню. Сродкамі іроніі (калі аўтар усхваляе нейкія рысы ці якасці, быццам адмаўляючы іх) Р.Барадулін характарызуе «недахопы» маці: Спаць не магла да святла, Самае дарагое і запаветнае для Р.Барадуліна ўвабраў у сябе вобраз маці. «Над усім, што перадумана, што ўжо сказана, як сімвал паглыбленасці ва ўнутраны свет чалавека, сімвал роздуму над бясконцасцю і вечнасцю Сусвету, як крытэрый маральна-этычнай патрабавальнасці, чалавечай дабрыні «ўзыходзяць» матчыны вочы. Іх то ласкава -задуменны, то строгі пагляд прысутнічае ў кожнай кнізе паэта. Разважліва і патрабавальна глядзяць яны з супервокладкі кнігі «Неруш». «Сузор'ямі» дабрыні і святла бачацца мацярынскія ,вочы ў кнігах «Свята пчалы», «Абсяг» і «Вечалле»: Вочы твае адзначае даследчык творчасці Р.Барадуліна Л.Гарэлік. Вобраз маці, памяць пра маці прысутнічае і ў апошніх па часе кнігах «Маўчанне перуна», «Самота паломніцтва», «Міласэрнасць плахі». Зборнік 1995 г. мае назву «Евангелле ад мамы» (Евангелле тут у значэнні запавет, скарбніца мудрасці, маралі, этыкі). Лёсам Р.Барадуліну было наканавана гаварыць і пісаць пра «матчыну хату" (хата, зробленая рукамі бацькі, згарэлі ў вайну). Гэты вобраз глыбока раскрываецца ў паэме 60-х гадоў «Трыпціх». У «хату матчыну» імкнецца ва ўспамінах лірычны герой паэмы «Вяртанне ў першы снег». Кампазіцыя твора нагадвае дарожныя нататкі: герой дабіраецца да роднай хаты самалётам, потым аўтобусам, ён радуецца сустрэчы з маці, ідзе «пакланіцца бору з пашанай», «пашаптацца на возеры з чаротам»... У родных мясцінах, на парозе хаты яго акружаюць успаміны, «Матчына хата» і «першы снег» — вобразы-сімвалы, якія стаяць у паэме побач, нібыта дапаўняюць адзін другога. Яны ўвасабляюць самае светлае, добрае, што існуе ў жыцці чалавека. Усё гэта З маці, з вёскай паэт звязвае родную мову. Верш «Мая мова» быў напісаны ў сярэдзіне 60-х гадоў, калі «будаўнікі камунізму» загаварылі пра зліццё моў як адзін з этапаў фарміравання новага грамадства. Р.Барадулін, як і П.Панчанка, М.Танк, У.Караткевіч, не мог пагадзіцца з тым, што «нібыта як перажытак,/ аджыць павінна абавязкова / Мова маці маёй — беларуская мова». Ён упэўнены, што ...Калі нават мова мая замаўчыць, Віцебшчына, радзіма паэта, панесла вельмі вялікія страты ў гады вайны з фашызмам. Пра жыццё ў акупацыі, блакаду, смерць блізкіх, холад, голад, страх Р.Барадулін ведае не з чужых слоў, таму тэма Вялікай Айчыннай вайны займае значнае месца ў яго творчасці (паэмы «Блакада», «Балада Брэсцкай крэпасці», вершы «Віцебшчына», «Могільнік вёсак», «Партызанка», «Яліна цвіце», «Брыдуць глыбокім снегам чараты...» і многія іншыя). Паэт услаўляе мужнасць і гераізм народа, паказвае, што на барацьбу з чужынцам узняліся не толькі людзі, але і дрэвы («Яліна цвіце»), нават царква стала «партызанкай». У царкве абсталявалі майстэрню па вырабу зброі. Абарона сваёй зямлі — святая справа — і людзям дапамагаюць архангелы, анёлы, нават сам Бог: Не да ўсёдаравання — дух помсты святы! — Паэт ганарыцца славай радзімы-партызанкі, радзімы-змагаркі. Аднак у творах ён часцей паказвае трагедыю вайны. Так, Р.Барадуліну здаюцца чараты ценямі расстраляных людзей. Яны «крычаць вякам наступным», каб нідзе і . ніколі не забыўся нашчадак, што «ўся зямля — у незагойных ранах» («Брыдуць глыбокім снегам чараты...»). Ушацкую вёску Гвазды напаткаў той жа трагічны лес, што і Хатынь. Яна «праплыла, як цень па вадзе,/ Чорнай хмарай у неба пайшла,/ Не вяртаецца на зямлю.» («Вёска Гвазды»). Паэзія Р.Барадуліна насычана мастацкімі вобразамі. Аўтар часта звяртаецца да метафары, пабудаванай на аснове збліжэння далёкіх, але сутнасна падобных з'яў («Пакуль у нас / Пяшчотаю/ матуль / I рупнасцю бацькоў / Сагрэты далі,/ Не посвіст куль, / А галасы зязюль / Лічыць гадоў чароды / Не прысталі» — верш «Яна адна...»; «Галасуе нядзеля,/ просіць падвезці. / На рынак трэба паспець у час» — паэма «Вяртанне ў першы снег»). Выкарыстоўвае шырока алітэрацыю, асананс, рухомасць вершаванай формы — рытмічную сістэму, самую разнастайную рыфму. Яшчэ ў студэнстве выявілася ў Р.Барадуліна любоў да жывога слова. За паэтам усталявалася слава стваральніка аўтарскіх неалагізмаў («...Цёзка, з бяроз не сарваўшы лісток,/ Па лясах блакадзіў з брыгадамі» —верш «Партызанка» ; «Ці неба зорнае прыкмет/ Для іх значэе...» — верш «Якія будуць сніцца сны...»). Але, як лічыць мовазнавец А.Каўрус, паэт «напоўніцу, з вялікім мастацкім плёнам чэрпаў з моўных скарбаў роднай Вушаччыны... Сярод так званых аўтарскіх неалагізмаў — вялікая доля слоў мясцовых, дагэтуль не ўжываных у літаратуры. Яны арганічна загучалі ў вершах Р.Барадуліна і надалі свежасці і моцы нашай мове. Дарэчы, і сёння бывае нялёгка пазнаць, дзе паэт бярэ з народна-дыялектычнай мовы, а дзе стварае сам». Р.Барадулін плённа выкарыстоўвае народна-песенныя вобразна-выяўленчыя сродкі. Легенды, казкі, прымаўкі, прыказкі, песні арганічна ўваходзяць у яго творчасць. «Як мама,/ Клічуць даўнія гады:/ «З печы, з полу/ Сабірайцеся к столу!..» (верш «Чышчу бульбу»). Альбо ў «Ведах»: Словы лушчыла, Надзвычай разнастайны рытмічна-інтанацыйны лад вершаў і паэм Р.Барадуліна; выкарыстоўваюцца як традыцыйныя для нашай паэзіі формы арганізацыі вершаванага радка, так і нетрадыцыйныя. Пісьменнік звяртаецца да верлібра, досыць часта ўжывае ламаны радок, так званую лесвічку («Наведвайце бацькоў...», «Вяртанне ў першы снег», «Мая мова»). «Паэзія Р.Барадуліна тоіць у сабе невычэрпныя магчымасці першаадкрыцця, — адзначае Л.Гарэлік. — Кожны раз яна разгортвае новы абсяг думак, выяўляе шчодрасць пачуццяў, па-новаму ўзбагачае чытача сваёй духоўна-эмацыянальнай энергіяй». Источник: Беларуская літаратура. Школьныя творы. Кароткі змест і аналіз / Т. К. Грамадчанка. - Мн.: Аверсэв Писатели, по которым есть произведения в сокращении: |
|
© 2022 ќксперты сайта vsesdali.com проводЯт работы по составлению материала по предложенной заказчиком теме. ђезультат проделанной работы служит источником для написания ваших итоговых работ.